OKUL DÖNEMİNDE BESLENME

OKUL ÇAĞI DÖNEMİNDE BESLENME

6-12 yaş grubunu kapsayan okul çağı döneminde beslenme fiziksel ve mental performans gelişimi açısından yeterli ve dengeli beslenmenin öneminin arttığı bir dönemdir. Sosyo-kültürel koşullar, beslenme, genetik ve çevresel etmenler çocukların büyüme ve gelişmelerini etkileyen faktörlerdir.  Kızlarda en hızlı büyüme dönemi 10-12 yaş arasındayken, erkeklerde bu yaş 10-14 yaş arasındadır.

Çocukların gelecek yaşlardaki sağlıklı beslenme alışkanlıklarını kazanması için bu dönemdeki beslenme şekilleri daha da önem kazanmaktadır. Duygu durumu değişikliği, beslenme konusunda sahip olunan bilgiler, kültürel etmenler, ekonomik durum, arkadaş çevresi çocukların besin seçimleri oldukça etkilemektedir. Besin seçimleri, öğün düzeni, besinlerin hazırlama, pişirme ve saklama koşulları beslenme alışkanlıklarını doğrudan etkilemektedir. Okul çağı dönemi çocuklarındaki beslenme alışkanlıklarında yapılan hatalar anemi, obezite, yeme davranış bozukluğu, diş çürüğü, iyot, kalsiyum ve D vitamini yetersizliği gibi beslenme sorunlarına yol açabilmektedir.

Vücudun büyümesi, yenilenmesi ve çalışması için gerekli olan enerji ve besin öğelerinin her birinin yeterli miktarlarda alınması ve vücutta uygun şekilde kullanılmasına yeterli ve dengeli beslenme denir. Bu dönemde artan enerji ve besin öğesi ihtiyacına karşılık, beslenme düzeninin de buna uygun olarak planlanması gerekmektedir. Gün içerisinde bu ihtiyaçları karşılamak için tüm besin gruplarından süt ve süt ürünleri, et/yumurta/kurubaklagil/yağlı tohumlar, taze sebze-meyveler ve tahıl grubundan kendi enerji gereksinmeleri kadar almalıdırlar.

Büyüme ve gelişme, öğrenme ve konsantrasyonun artması için düzenli olarak kahvaltı yapılmalı, sağlıklı beslenme çantalarıyla okulda abur cubur/fast food tüketiminin önüne geçilmelidir. Kahvaltıda, yumurta, peynirli sandviç, yulaf ezmesi-süt, meyve-yoğurt, tam buğday unlu sebzeli krep, öğle yemeğinde ton balıklı sandviç, ızgara tavuklu tam buğday makarna, aralarda ise yulaflı kurabiye-süt, peynirli tahıllı poğaça-kefir, meyve-yağlı tohum (ceviz, çiğ fındık, vb.) gibi farklı sağlıklı seçenekler arttırılarak çocukların severek tüketebileceği lezzetli alternatifler sağlanmalıdır.

Kızartmalar, şekerli ve tuzlu yiyecekler, hazır paketli gıdalardan uzak durulmalıdır. Bilgisayar veya televizyon karşısında fark edilmeden aşırı miktarlarda tüketilen yemekler hem obezite hem de aile bireyleri arasında sorunlara neden olabileceği için, aile fertleriyle birlikte sofrada yemek yenilmelidir.

Geleceğe emanet edeceğimiz çocuklara sağlıkla bakmalı, sağlıklı nesillerin yetişmesi için yeterli ve dengeli beslenmek bir yaşam tarzı haline getirilmelidir.

Dyt. MELEKSİMA MAHMUTOĞLU

Beslenme ve Diyet