VÜCUDUNUZ KALP KRİZİ GERÇEKLEŞMEDEN ÖNCE SİZİ UYARIYOR

Vücudunuz Kalp Krizi Gerçekleşmeden Önce Sizi Uyarıyor

VÜCUDUNUZ KALP KRİZİ GERÇEKLEŞMEDEN ÖNCE SİZİ UYARIYOR

Herkesin bilmesi gereken gerçekleri Reyap Hastanesi Kardioloji ve Elektrofizyoloji Uzmanı Doç. Dr. Alim Erdem gazetemize açıkladı.


Miyokard enfarktüsü, en çok bilinen tanımıyla kalp krizi nedeniyle her yıl yüz binlerce vatandaşımız hayatını kaybediyor.

Yapılan araştırmalar ve bilinçlendirme çalışmaları sayesinde de milyonlarca vatandaşımız da kalp krizinden korunmayı başarıyor.

Ancak yine de bu korkunç rahatsızlık hakkında insanların daha da bilinçlendirilmesi gerekiyor. Önemli olan ise kalp krizi geçirmeden önce gereken önlemleri alabilmek ve kendinizin kalp krizi riski taşıyıp taşımadığını bilmek.

Bir diğer acı gerçek ise kalp krizi geçiren bütün vatandaşların, kriz öncesi belirtileri gözle görülebilir şekilde tecrübe etmeleri. Dediğimiz gibi önemli olan belirtileri düzgünce gözlemleyebilmek ve profesyonel yardım almak.

1- Yorgunluk

Hepimiz bazen yorgun hissedebiliriz. Bu gayet normal. Ama markete giderken bile yoruluyorsanız, durup düşünmeniz gerekiyor. Sık sık yorgun ve güçsüz hissediyorsanız bunun nedeni akciğerlerinize yeterince kan gitmemesi olabilir. Kronik yorgunluk sendromuna sahip kişilerde kalp krizi riskine sıkça rastlanmaktadır.

Ek olarak, eğer birden ve hızlıca nefesiniz kesiliyorsa, acilen doktora görünüp EKG çektirmeniz gerekiyor. Eğer stresli biriyseniz ve kalp sağlığınız pek de iyi değilse her an kalp krizi geçirme riski taşıyorsunuz demektir.

2- Göğüs Ağrısı

Kalp krizinin en belirgin belirtilerinden biri de göğüs ağrısı veya sıkışmasıdır.

Göğüs ağrısının benzeri ağrılar vücudun çeşitli bölgelerinde de gerçekleşebilir. Özellikle kollarda gerçekleşen ağrılara (sol koltuk altı da bu bölgelerden biridir) dikkat edilmesi gerekir. Öte yandan benzer ağrılar boğazınızda, ensenizde, çenenizde, sırtınızda ve karnınızda da görülebilir. Ağrı genel olarak 15 dakika sürer.

3- Solunum sıkıntısı

Kalp krizi öncesi solunum sıkıntısı ve nefes darlığı tecrübe edilir. Bunun temel nedeni de damarlarınızın tıkalı olması nedeniyle akciğerinize kan gidemiyor oluşudur.

Eğer nefes darlığı yaşıyorsanız derhal bir doktora görünmeniz önerilir.

4- Baş dönmesi ve soğuk terleme

Aşırı terleme kalp krizi belirtilerindendir. Eğer aşırı ve sık terliyorsanız, doktora görünmeniz tavsiye edilir.

Baş dönmesinin nedeni de genelde beyne yeterince kan gitmemesidir.

5- Grip/Soğuk algınlığı

Ateşiniz yüksek, şiddetli öksürüyor ve anormal şekilde üşüyor musunuz? Merak etmeyin, bunlar kalp krizinin direk belirtileri değildir. Ancak yine de bunların kalp krizi öncesi rastlanan belirtiler olduğunu bilmekte fayda var. Kesinlikle dikkate alınması gerekir.

Yukarıda bahsedilen olası kalp krizi belirtilerinin insandan insana ve kadından erkeğe değişiklik gösterdiğini bilmekte fayda var.

Bu 5 olası belirtiyi göz önünde bulundurarak hem kendi hayatınızı hem de başkasının hayatını kurtarabilirsiniz.

Kalbi korumak için en önemli beş kalp dostu yiyecek hangileri?

Ülkemizde ve dünyada ölümle sonuçlanan hastalıkların başında kalp hastalıkları gelmektedir. Sanayileşme ve teknolojinin gelişmesiyle hayatımız bir yandan kolaylaşırken bir yandan da hızlandı.

Modern hayatın hızı nedeniyle giderek daha fazla kişinin fast- food tipi beslenmeyi kullandığını söyleyen Doç. Dr. Alim Erdem, bunun sonucunda kalp hastalıklarının önemli oranda arttığını belirtti. Buna rağmen kalp hastalıklarına yakalanma riskinin ciddi oranda azaltılabileceğini dile getiren Doç. Dr. Alim Erdem, kalp dostu ve kalbi koruyan önemli besinler ile ilgili kapsamlı bilgiler verdi:

1 – Kalbi koruyan sebze ve meyveler

Dünya Sağlık Örgütünün verilerine göre günde yediğimiz 5 porsiyon sebze meyve kalp hastalıklarından korunmada çok önemli. Sebzeler yüksek lif içerikleri sebebiyle tüketildiklerinde kolesterol, kötü kolesterol olarak bilinen LDL kolesterolü düşürmeye yardımcıdır. Aynı zamanda kalori içerikleri bakımından da yoğun olmayan sebzeler, bir yandan tokluk hissini yeterince tatmamıza bir yandan da kilo almamızı engelleyici özellikleriyle ortaya çıkarlar. Yine de sebze yemeklerini yaparken kullandığımız yağlara ve miktarına dikkat etmeliyiz. Zeytinyağı ile yaptığınız bir sebze yemeği daha hafif bir öğün geçirmenize ve vücudunuza yararlı yağ asitlerinin girmesine yardımcı olacaktır.

Ortalama 1 kg. Sebzeye 2 yemek kaşığı kadar sıvı yağ koyarak pişirebilirsiniz. Meyvelere gelince meyveler de yine lif içerikleri ve vitamin içerikleri sebebiyle günlük beslenmemizin mutlaka içinde bulunması gereken besinlerdir. Aynı zamanda meyveler ciddi antioksidan kaynakları oldukları için hem kalp rahatsızlıklarından hem de kanserden korunmada önemli besinler arasına girerler. Ancak yine miktar ayarlaması şart. Çünkü meyvelerde de fruktoz adı verilen şeker vardır ve fazla tüketimi yarar sağlamaktan ziyade trigliseritler dediğimiz kan yağlarının artışına sebep olabilirler.

2 – Kalbi koruyan besinler: Balık

Haftada en az 2 kere balık tüketimi omega 3 yağ asitlerini alımını sağlayarak kalp ve damar sağlığımızı korumaya yardımcıdır. Omega 3 yağ asitleri vücudumuzdaki trigliserit düzeyini azaltarak damar tıkanıklığına yol açan plakların oluşumunu engeller. Ve omega 3 ün en iyi kaynaklarından biri de yağlı balıklardır. Somon, ton balığı, sardalya gibi balıklar ciddi oranda omega 3 yağ asidi içerirler. Elbette balığı da kızartmak yerine ızgara veya buğulama şeklinde pişirirsek yararlarından en iyi şekilde faydalanmış oluruz. Eğer balık tüketiminiz sınırlıysa doktorunuza danışarak hap ya da şurup şeklinde de omega 3 alımı sağlayabilirsiniz.

3 – Kalbi koruyan yağlı tohumlar ve yemişler 

Omega – 3 yağ asitlerinden zengin olan keten tohumu, ceviz ve balık tüketemeyenler için iyi birer alternatiftir. Badem, fındık gibi yemişler de tekli doymamış yağ asitleri içeriklerinden dolayı kötü kolesterol olarak bilinen LDL nin düşmesine yardımcıdır. Günlük 1 avuç kadar yararlı kuru yemişlerden tüketebilirsiniz. Kuru yemişlerin kalbi koruduğu bilimsel çalışmalarla kanıtlanmıştır. Ceviz, fındık, badem de aynı zamanda yüksek oranda E vitamini ve selenyum bulunur. Bundan dolayı hepsi iyi birer antioksidandır. Özellikle ara öğün alternatifi olarak 1 porsiyon meyvenin yanında tükettiğiniz bir avuç yemiş kalp damar hastalıklarından korumanın yanı sıra kan şekeri dengenizi korumanıza da yardımcı olacaktır.

4 – Kalbi koruyan besinler: Zeytinyağı

Zeytinyağı  Akdeniz tipi beslenmenin temelini oluşturur. Tekli ve çoklu doymamış yağ asitlerinden oluşan zeytinyağı yeterli miktarı aşmadığınız sürece sizleri kalp ve damar hastalıklarından koruyacaktır. Ancak kalp- damar hastalıklarından korunmak için genel olarak günlük alınan yağ miktarında kısıtlamaya gitmek gerekir. Fazla tükettiğimiz takdirde yarar sağlamaktan çok zarara sebep olabiliriz.

5 – Kalbi koruyan besinler: Kurubaklagiller Bаşlıcаlаrı; nohut, fasulye, bezelye, mercimek ve börülcedir. 

Kurubaklagiller yüksek posa içeriklerinden dolayı kalp-damar rahatsızlıklarından koruyucudur. Kan kolesterol seviyelerinizin dengelenmesinde önemli bir rol oynarlar. Haftada 1-3 kere muhakkak kurubaklagil tüketiniz.

Perpa Aktüel Gazetesi
http://www.perpaaktuel.com/vucudunuz-kalp-krizi-gerceklesmeden-once-sizi-uyariyor/302/